Всі публікації

Бюджет 2015 як підстава звільнення працівників

Автор: Касянчук Сергій  •  21 January 2015


     Прийняття Верховною Радою України Закону України "Про державний бюджет України на 2015 рік", викликало багато дискусій серед населення. Знаковим моментом поточного бюджету є суттєве скорочення бюджетів органів місцевого самоврядування.

     Фактом є те, що в багатьох селах України в 2015 році бюджет скоротився майже вдвічі. В результаті скорочення фінансування органів місцевого самоврядування, на сьогоднішній день постало багато питань практичного змісту. Так, проблемою для інспекторів з кадрів та бухгалтерів органів місцевого самоврядування є питання "як правомірно звільнити в зв’язку із скороченням тих працівників, фінансування заробітної плати яких не передбачено бюджетом на 2015 рік?", а саме бухгалтерів, які отримували заробітну плату за рахунок місцевого бюджету перебуваючи в штатному розписі органів місцевого самоврядування (наприклад – спеціаліст 2-го класу бухгалтер дитячих навчальних закладів).

     Як відомо, в багатьох селах та селищах міського типу фінансування посад бухгалтерів дошкільних навчальних закладів, здійснювалася із місцевого бюджету.

     На даний час окремі види фінансування ДНЗ, в тому числі і заробітна плата здійснюється не за рахунок бюджетів сільських та селищних рад, а розпорядниками вказаних коштів на рівні районів є районні відділи освіти, які після прийняття державного бюджету повідомили органи місцевого самоврядування про необхідність звільнення вказаних працівників.

     Відтак, у інспекторів з кадрів та бухгалтерів додалося головного болю, адже за п. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю, працівник мав бути повідомлений про скорочення не пізніше ніж за два місяці до дня звільнення. Слід зазначити, що дотриматись 2-х місячного строку в такому разі об’єктивно неможливо. Проте, такий працівник дійсно підлягає звільненню у зв’язку із скороченням штату на підставі відсутності фінансування.

     У даному випадку, такий працівник має бути звільнений після видання головою органу місцевого самоврядування низки актів.

     Таким чином, порядок звільнення такого працівника має складатись із таких етапів:

  •      голова органу місцевого самоврядування видає розпорядження про внесення змін до штатного розпису у якому зазначається як підстава скорочення штатної одиниці – припинення фінансування у зв’язку із прийняттям державного бюджету на 2015 рік. Також, у розпорядженні необхідно вказати, що вивільнюваному працівнику має бути запропонована інша посада (якщо є вільна вакансія), яка відповідає його спеціальності, професії та кваліфікації;
  •      працівнику, якого потрібно скоротити, видається попередження про звільнення у якому також буде міститися пропозиція зайняти іншу посаду. На документі він має поставити свій підпис;
  •      разом із попередженням про звільнення, працівнику має бути пред’явлена для підпису розписка, в якій має бути зазначено, що працівник попереджений про звільнення, та про його права. Це має бути зроблено відразу після ознайомлення його із розпорядженням про внесення змін до штатного розпису;
  •      після проведення зазначених вище дій, працівнику має бути вручено копію розпорядження про звільнення (під підпис), видано трудову книжку із відповідним записом про звільнення і проведено розрахунок.

     Важливим нюансом є питання проведення розрахунку при такому звільненні. Як вже було зазначено, попередження працівника про звільнення за два місяці за таких обставин неможливо зробити. Тому, має бути проведена специфічна процедура розрахунку з працівником.

     При звільненні працівника за таких обставин, орган місцевого самоврядування має нарахувати та виплатити вивільнюваному працівнику середньомісячну заробітну плату за два місяці, а не за один, як має бути за звичайних обставин, та кошти за невикористану відпустку. В цьому і полягає особливість такого розрахунку. Адже, виплата середньомісячної заробітної плати за два місяці є, по суті, компенсацію за неможливість попередження працівника за два місяці до звільнення. Середньомісячна зарплата вираховується за останні два місяці, які передували звільненню.

     Також, слід звернути увагу, що у разі, коли працівник є особою, постраждалою від Чорнобильської катастрофи I-II категорії, а також ліквідатор наслідків аварії на ЧАЕС, віднесений до III категорії, то відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХІІ від 28.02.1991 року, йому, крім двох середньомісячних заробітних плат, мають бути нараховані ще три середньомісячні заробітні плати.

     Висновок: дотримання процедури скорочення у відповідності до чинного законодавства виключить можливість виникнення трудового спору.

З повагою, Касянчук Сергій

Юридична допомога Primus Partners


Автор
фото
Юрист (Житомир) Виконано завдань: 1

Loading...
В даному розділі статей більше немає