Всі публікації

5 юридичних помилок бізнесу



Помилка № 1. Вибір організаційно-правової форми ведення бізнесу та системи оподаткування (ОПФ)

В інтернеті представлено дуже багато інформації про організаційно-правові форми підприємств в Україні, а також розписано усі переваги та недоліки кожної з них, тому кожен може зробити свій вибір на основі цих порад, що є неприпустимою помилкою, адже організаційно-правова форма є відправною точкою від якої залежить успішність Вашого підприємства.

Часто підприємці через неправильний вибір ОПФ та системи оподаткування несуть зайві фінансові витрати, що відходять державі, замість того щоб приносити прибуток Вашому бізнесу.

Основним завданням підприємця при виборі організаційно правової форми  найголовніше відповісти на питання - яка ОПФ найбільш вигідно вирішує завдання саме мого бізнесу? Також підприємцю важливо визначитися з вибором типу підприємства, який буде ефективний саме для його бізнесу з мінімальними ризиками та оптимальною системою оподаткування.

 Без належних знань та чіткого розуміння Вами, усіх нюансів, буде складно зробити вибір організаційно-правової форми підприємства та системи оподаткування.

Помилка № 2. Помилки у партнерських та договірних відносинах  

Друга помилка пов'язана з самого початку не правильним підходом до оформлення тих чи інших документів, у тому числі, статуту та документів, що визначають порядок розподілу прибутку, прийняття рішень між засновниками, перехід часток статутного капіталу іншим особам, приналежності того чи іншого майна компанії, на якому заснована робота підприємства.

В наш час одиниці можуть похвалитися партнерством, яке ефективно розвиває бізнес. Судові спори між засновниками компаній часто призводять до її руйнування, а як наслідок – повної втрати бізнесу. Розмита структура прийняття рішень у компанії нівелює те позитивне, що може дати об’єднання капіталів. Найбільш безпечна форма співпраці - це залучення капіталу без права прийняття управлінських рішень з гарантіями його повернення. Якщо ж Вам пощастило з партнером, то Ви повинні подбати про чіткий розподіл обов'язків і відповідальності в статуті компанії, це допоможе Вам уникнути тривалих судових суперечок і зберегти компанію. До того ж кожне підприємство має свої особливості і в зв’язку з цим до його статуту потрібно підходити індивідуально. Тим більше, що законодавство дає засновникам можливість самим формувати ряд положень створюваного статуту: порядок розподілу прибутку, особливі права та обов'язки учасників, порядок проведення загальних зборів та прийняття ним рішень, обмеження для керівника, його повноважень та строки їх здійснення. Особливо можуть бути обумовлені такі моменти, як заборона на передачу частини статутного капіталу третій особі, отримання згоди засновників на передачу частки третій особі, відмова в переході частки спадкоємцям і багато іншого. З юристом всі ці питання необхідно проговорити заздалегідь, щоб вони увійшли до статуту в тому вигляді, в якому Ви вважаєте за потрібне.

Наведемо кілька простих прикладів наслідків допущених помилок.

Перший приклад. Два знайомих почали вести власний бізнес. Один з них став професійним бізнесменом, який став вкладати в компанію інвестиції та сприяти зростанню організації. А другий був по суті справи технічним керівником. Але, коли бізнес доріс до певного рівня, нікчемний партнер відняв у іншого бізнес, тому що у нього не було належної юридичного захисту. В результаті судових розглядів власнику вдалося повернути частину бізнесу, але на це пішло багато часу та була витрачена значна сума грошей.

 Другий приклад пов'язаний з вимушеною передачею частки компанії спадкоємцю одного із засновників. В силу складеного під копірку статуту компанії при її створенні, прихід нової людини призвів до банкрутства організації.

Третій приклад пов'язаний з неправильним оформленням договору оренди земельної ділянки в престижному районі Києва і неправильному оформленні будівлі на даній ділянці під ресторанний бізнес, що призвело до необхідності знесення ресторану та звільнення земельної ділянки в інтересах міста, відповідно, повного краху бізнесу, чого не відбулося  б при правильній реєстрації даного об'єкта.

Для того щоб уникнути таких ситуацій потрібно обов’язково звернутися до професіоналів, адже від грамотно складених документів залежить майбутнє Вашої компанії. Правильно складені документи гарантуватимуть Вам спокій та впевненість у тому, що Ваше підприємство приноситиме прибуток, а не головний біль.

Помилка № 3. Надмірна довіра до контрагентів

Третя помилка - надмірна довіра до контрагентів, або квапливість, щоб вхопитися за пропоновані замовлення, або ведення бізнесу не на основі договірного права, а на підставі «понять» та «чесного слова», впевненості в тому, що якщо що, завжди можна буде вирішити питання силою.

Такого роду ведення бізнесу призводить до того, що власники компаній витрачають великі фінансові або трудові активи, не маючи навіть елементарного правового важеля не тільки отримати прибуток, але і відшкодувати витрачені витрати.

Підписання договорів з контрагентом без належного правового аналізу, сліпа віра в його порядність перетворює підприємця в жертву обману. Слід також зазначити, що перевірці повинні підлягати не тільки первинні документи підприємства, повноваження представників, договори, але і його судові історії, адже перевірка усіх цих складових убезпечить Вас від небажаних наслідків і довгої та затратної судової тяганини.

Наведемо приклад результатів такої помилки: замовник просить певну організацію здійснити підрядні роботи, обіцяє оплатити замовлення трохи пізніше і так і дотягує до самого результату роботи, після чого від оплати відмовляється. У зазначеному випадку що-небудь стягнути із замовника неможливо, а на практиці даних прикладів значна кількість.

Помилка № 4. Сліпа довіра до спеціалістів своєї компанії та консультації з друзями-юристами

Сліпа довіра до штатних працівників -- це одна з найбільш розповсюджених «хвороб» підприємців. Вона полягає в тому, що часто директор, як правило, не юридичної освіти і в зв’язку з цим не може повноцінно контролювати роботу внутрішнього юриста. Це призводить до того, що у керівника послаблюється пильність, що в свою чергу дозволяє юристу «замилювати Вам очі». З часом він перестає відчувати правові тонкощі договорів, слідкувати за судовою практикою, змінами в законодавстві, бачити актуальні перспективи.

Зовнішній юридичний консалтинг допоможе знайти правові «діри» у господарській діяльності будь-якого підприємства. При цьому підприємству зовсім не обов’язково відмовлятися від штатного юриста. Найбільш ефективною формою взаємодії з зовнішніми юристами є системний аудит роботи внутрішніх співробітників, а також залучення зовнішнього фахівця для вирішення нестандартних ситуацій.

Часто трапляється, що в якості зовнішнього спеціаліста підприємці запрошують друзів-юристів, але цього не слід робити в жодному разі. У даному випадку спрацьовує правило - не можна приймати друзів і родичів на роботу, тому що вони навряд чи покажуть гарні результати. Лінь в цій ситуації буде відігравати вирішальну роль, з цієї причини Ваші документи не будуть оформлені належним чином, і Ви не уникнете проблем в майбутньому.

Наведемо простий приклад наслідку вищевказаних помилок: компанія орендувала певну територію, потім щось не поділила з орендодавцем, який в свою чергу звернувся до суду з позовом про стягнення 600 тис. грн. за недоплачену оренду та втрачену вигоду.

Замість того, щоб із заявлених шестисот тисяч «відбити» 350 тисяч, на чому заощадити значну суму, неграмотний юрист компанії заявив в суді вимоги про визнання договору оренди нікчемним правочином з якихось теоретичних, прочитаних в літературі підстав, відповідно, справу програв, і як наслідок з компанії орендатора замість двохсот-п’ятдесяти тисяч було стягнуто усі шістсот.

Тому виходячи з наведеного, варто розуміти, що для того, щоб у Вас не виникало проблем в юридичному плані, всі необхідні договори повинні бути оформлені вчасно і правильно. Якщо Ви не дотримуєтесь цих принципів, то Ваші витрати будуть на порядок вищими, ніж повинно бути.

Помилка № 5. Відсутність професійної юридичної допомоги.

Тільки розпочавши бізнес, більшість сприймають юристів як додаткове джерело витрат та вважають їх тягарем, що заважає стрімкому розвитку підприємства. Або ж не наткнувшись на підводні камені законодавства та не познайомившись з  можливостями українського правосуддя, юристів часто підміняють бухгалтерами, менеджерами, або ж студентами-юристами, які беруть усі зразки документів з   Інтернету. Якщо говорити про документи з Інтернету, то цей простий на перший погляд варіант не приведе Вас до хороших наслідків. Справа в тому, що всі зразки документів, які циркулюють в мережі, не відповідають вимогам захисту бізнесу. Все це призводить до того, що Вам рано чи пізно будуть потрібні послуги кваліфікованого юриста, але уже зі значно більшими фінансовими затратами.

Як показує практика, будь-яке успішне підприємство в нашій країні рано чи пізно чекає похід до суду для врегулювання спорів. На жаль, без практичного досвіду юриста за рішенням подібних ситуацій позитивного результату Ви не досягнете. І чим раніше юрист прорахує ризики ваших господарських операцій, тим більше Ви заощадите коштів та часу.

І на останок хотілося б зазначити, що вчасно надана кваліфікована юридична допомога вбереже Вас від негативних наслідків та зайвих фінансових витрат.


Литвиненко Олександр
Гарна стаття для підприємців, що тільки думають про юридичну підримку свого бізнесу
22 December 2014 в 10:46 1

Loading...
В даному розділі статей більше немає