Всі публікації

Права споживачів та їх захист

Автор: Пискун Леся  •  11 November 2013


     Споживач - це фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов'язанизаних з підприємницькою діяльністю або використанням обов'язків найманого працівника. (ст. 22 "Про захист прав споживачів").

  Обов'язки споживача (під час придбання, замовляння або використання продукції):

 1) перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;

2) в разі необхідності роз'яснення  умов та правил використання товару - до початку використання товару звернутися за роз'ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції;

3)  користуватися товаром згідно його цільовим призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;

4) з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару - застосовувати передбачені витробником в товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил в документації - дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду (ст.4 ЗУ "Про захист прав споживачів").

При придбанні товару належної якості споживач має право:

1. Обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, але лише протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не був оголошений продавцем.

  Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувся і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачем разом з проданим товаром. 

2. Якщо на момент обміну аналогічного товару не має у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартоссті, або розірвати договір та одержати назад гроші у розімрі повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов'язанний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

 При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом 7 днів.

Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), затверджено Постановою КМУ від 19.03.1994 р. №172 "Про реалізацію окремих положень Закону України "Про захист прав споживачів", а саме: продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни, непродовольчі товари: фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір, корсетні товари, парфюмерно-косметичні вироби, пір'яно-пухові вироби, дитячі іграшки м'які, дитячі іграшки гумові надувні, зубні щітки, мундштуки, апарати для гоління, помазки для гоління, розчіски, гребенці та щітки масажні, сурдини (для духових музичних інструментів); скріпічні підбороддя, рукавички, тканини, тюлегардинні і мережові полотна; килимові вироби метражні, білизна натільна, білизна постільна, пнчішно-шкарпеткові вироби, товари в аерозольній упаковці, друкованні видання, лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні матеріали (деревноволокнистні та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником), аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом, вироби з натурального та штучного волосся (перуки), товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо), інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо), ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогеннного утворення та напівдорогоцінного каміння.

При  придбанні товару неналежної якості споживач має право:

1. У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки. що встановлені законодавством, має право вимгати:

1) пропоріційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

2. У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (виконавця, продавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експерта, споживач, в порядку та строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових  для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договру та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

 Вимоги споживача пред'являються, на вибір споживача: 

- продавцеві за місцем купівлі товару;

- виробникові;

- підприємству, що задовольняє зазначені вимоги за місцезнаходженням споживача.

Якщо придбано непродовольчий товар неналежної якості:

  Стосовно непродовольчих товарів, що перебували у використанні та були реалізовані через роздрібні комісійні торгівельні підприємства, вимоги споживача задовольняються за згодою продавця (задовольняються вимоги споживача щодо товарів, гарантійний строк на які не закінчився). 

У разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості:

  У разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов'язанний  замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним гроші, якщо недоліки виявлено у межех строку придатності.

Випадки в яких вимоги споживача не підлягають задоволенню 

  Вимоги споживача не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання. Споживач має право брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника. 

З повагою, 


Автор
фото
Адвокат (Київ) Виконано завдань: 0 Відгуків: 27

Loading...
В даному розділі статей більше немає